غلات کامل و گندم سبوس‌دار هر دو خوراکی‌های مغذی‌اند و مکمل‌های خوبی برای برنامه غذایی برای سلامت قلب هستند.هرچند، انواع فراوانی غلات کامل برای انتخاب وجود دارد، تعیین تفاوت بین غلات کامل و گندم سبوس‌دار دشوار  است.

غلات کامل چه هستند؟

غلات کامل، غذاهایی هستند که تمام قسمت های غله را دارند که شامل سبوس (لایه‌ی بیرونی دانه)، درون دانه (قسمت میانی دانه) و جوانه (قلب داخلی دانه) است.

به گفته‌ی انجمن قلب آمریکا، نمونه های غلات کامل شامل گندم کامل، برنج قهوه‌ای، ارزن، بلغور گندم، کینوآ، جو و جو دوسر هستند.

گندم سبوس دار چیست؟

گندم سبوس‌دار نوعی از غلات کامل است، چون آن هم شامل تمام قسمت های دانه از جمله سبوس، درون دانه و جوانه است.

هرچند، تنها به این دلیل که چیزی از گندم درست شده به معنای آن نیست که گندم یا غلات کامل است. وقتی به دنبال محصولات دارای گندم کامل هستید، دنبال برچسب هایی باشید که به طور مشخص از گندم کامل یا آرد گندم کامل در مواد اولیه نام برده باشد.

شباهت

بدون توجه به اینکه شما گندم کامل یا هر دانه کامل دیگری انتخاب کنید، مواد مغذی فراوانی به دست خواهید آورد. همه‌ی دانه‌های کامل سرشار از فیبر، ویتامین و مواد معدنی هستند و حداقل کمی پروتئین دارند. در مقایسه، دانه‌های تصفیه شده فیبر، ویتامین و مواد معدنی کمتری دارند، هرچند برخی با این مواد مغذی غنی شده‌اند.

یک مطالعه که در سال 2015 در مجله ی انجمن پزشکی داخلی آمریکا منتشر شد نشان می‌دهد که افزایش مصرف دانه‌های کامل، گندم کامل باشد یا دیگر دانه‌های کامل، با کاهش بیماری های قلبی و در مجموع مرگ و میر ارتباط مستقیم دارد.

دانه های تصفیه شده چه هستند؟

به گفته‌ی انجمن قلب آمریکا، دانه‌های تصفیه شده، دانه‌های فرآوری شده‌اند که سبوس و جنین دانه را ندارند.

دانه های تصفیه شده شامل آرد گندم، آرد غنی شده، جوانه ی گندم و برنج سفید هستند. محصولاتی که معمولا از دانه‌های تصفیه شده استفاده می‌کنند شامل نان سفید و پاستای معمولی هستند.

ملاحظات درباره ی حساسیت به گندم

اگر به گندم حساسیت دارید، دیگر دانه‌های کامل مثل جو دوسر، برنج قهوه‌ای یا کینوآ را امتحان کنید.

دستورالعمل های غذایی برای آمریکایی‌ها در سال 2010 توصیه می‌کند برای رژیمِ با 2000 کالری روزانه شش وعده‌‌ از غلات بخورید و حداقل نیمی از غلات مصرفی‌تان غلات کامل باشند.

منبع: FITDAY