از نظر بیولوژیکی، استرس به عواقب بعدی یک محرک که تعادل روحی یا جسمی ما را برهم می زند، اشاره دارد. وقایع استرس زا می توانند پاسخ جنگ یا گریز را تحریک کنند. این باعث می شود که هورمون هایی مانند آدرنالین و کورتیزول در سراسر بدن منتشر شوند. در حالی که کمی استرس می تواند ما را پرانرژی و هوشیار نگه دارد؛ استرس طولانی مدت یا استرس مزمن می تواند به بدن آسیب برساند و باعث اثرات زیان آوری بر سلامت کلی شود.

یک رژیم غذایی متعادل در هنگامی که تحت استرس هستیم، نقش مهمی ایفا می کند. از دیدگاه تغذیه ای، همان چیزهایی که ما برای به دست آوردن شان در سلامت کلی مان تلاش می کنیم، می توانند به حفاظت از واکنش بدن ما به شرایط استرس زا نیز کمک کنند و آسیب را به طور موثر ترمیم نماید.

در اغلب اوقات وقتی یک نفر تحت استرس شدید قرار می گیرد، یک واکنش متداول نیاز بی اختیار به خوردن است. علاوه بر این در اکثر اوقات غذاهایی که تحت استرس مصرف می شوند، غذاهای راحت و فوری خواهند بود که معمولا سرشار از قندهای ساده و چربی ها هستند. در حالی که این غذاهای راحت در اصل مانند یک راه حل آسان به نظر می رسند اما مصرف غذاهای ناسالم در واقع می توانند حجم استرس وارده بر بدن شما را افزایش دهد.

افزایش متعاقب قند خون و سطوح انسولین که آنها باعث می شوند، علاوه بر سطوح کورتیزول در حال حاضر بالا می تواند باعث شود که بیشتر هوس غذا کنید. به علاوه این غذاها معمولا فاقد بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی هستند که بدن شما برای کمک به کاهش استرس به آنها نیاز دارد.

ویژگی های غذاهای راحتی را که هوس می کنید را در نظر بگیرید: خامه ای ، شیرین ، ترد و... و یک راه حل سالم تر برای جایگزینی پیدا کنید.

اغلب اوقات استرس می تواند اثر معکوس نیز داشته باشد و باعث شود که افراد از خوردن وعده های غذایی صرف نظر کرده یا آنها را فراموش کنند. به منظور حفظ قند خون مطلوب و جلوگیری از پرخوری احتمالی بعدی، به طور آگاهانه تلاش کنید در طول روز به طور منظم غذا بخورید. مطمئن شوید که منابع پروتئین و چربی سالم را در هر وعده غذایی یا میان وعده جای می دهید. این به افزایش هوشیاری شما کمک خواهد کرد، شما را متمرکز، سیر و آماده مقابله با استرس نگه می دارد.

قهوه و سایر نوشیدنی های کافئین دار می توانند سطوح هورمون های خاص استرس را افزایش دهند. آنها همچنین تمایل دارند که اثرات این هورمون ها روی بدن را از طریق افزایش ضربان قلب تقلید کنند. به عنوان یک جایگزین فقط آب بنوشید. آب‌رسانی مناسب به بدن برای سلامت کلی، ضروری است. حتی مقادیر محدود کم آبی بدن می تواند باعث شود که احساس کندی و خستگی کنید و برای یک چیز نیروبخش به سراغ آن غذاهای راحت برگردید.

در حالی که نمی توانید همیشه بر یک بار کاری سنگین یا سایر استرس های زندگی مسلط شوید اما دادن سوخت مورد نیاز بدن تان به آن، یک راه آسان برای فرونشاندن اثرات مضر استرس است.

به دنبال معاوضات ساده و کارهای دیگری باشید که می توانید برای تبدیل کردن تغذیه متعادل به بخشی از شیوه زندگی ناآرام تان انجام دهید. حتی اعمال چند تغییر ساده می تواند اثرات منفی استرس روی بدن را به شدت کاهش دهد و به پرورش سلامت کلی جسمی و روانی شما کمک کند.

منبع: FITDAY