اکثر مردم، آب یخ را به آبی با دمای اتاق ترجیح می دهند.به گفته موسسه  تکنولوژی ماساچوست، در واقع آب خنک یا سرد، سریع تر از آب گرم تر توسط بدن  شما جذب می شود که وقتی سعی دارید هیدراته بمانید، مفید است.نوشیدن آب یخ  قبل، در طول یا پس از وعده های غذایی ممکن است به هضم کمک کند اما این ادعا  لزوما توسط تحقیقات پشتیبانی نمی شود.

آب و هضم

به گفته مایوکلینیک، نوشیدن آب قبل یا پس از وعده های غذایی می تواند به بهبود هضم کمک کند چون آب به تجزیه مواد غذایی کمک می کند و با نرم کردن مدفوع از یبوست جلوگیری می نماید.

از آنجا که آب سرد، سریع تر از آبی با درجه حرارت اتاق توسط بدن شما جذب می شود، آب یخ ممکن است در طول گوارش مفید باشد.

با این حال داشنگاه واشنگتن خاطر نشان می کند که تحقیقات از این ادعا که نوشیدن آب قبل از وعده های غذایی به هضم کمک می کند، پشتیبانی نمی کنند و برای تعیین اینکه آیا آب سرد یا آب در هر درجه حرارتی واقعا گوارش را بهبود می بخشد یا نه، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

در مورد آب سخت چطور؟

با توجه به یک بررسی که در سال 2013 در مجله بین المللی طب پیشگیرانه منتشر شد، ممکن است آب سخت که آب حاوی سطوح بالایی از مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم است، به هضم کمک کرده و به کاهش یبوست یاری برساند.

با این حال، به درجه حرارت آب در این بررسی اشاره ای نشد.

دانشگاه واشنگتن خاطر نشان می کند که ممکن است آب سخت، آنزیم هایی که به هضم چربی کمک می کنند را فعال کند اما برای حمایت از این ادعا به تحقیقات بیشتری نیاز است.

راه هایی برای بهبود هضم

در حالی که نوشیدن آب یخ قبل، با یا بعد از وعده های غذایی، ضمانتی نیست که متوجه بهبود در هضم شوید، اما ممکن است سایر مواد غذایی یا مکمل ها برای این کار مفید باشند.

با توجه به MedlinePlus، مواد غذایی و مکمل های حاوی فیبر، هضم را بهبود می بخشند و یبوست را کاهش می دهند.

میوه ها، سبزیجات، حبوبات، آجیل، دانه ها، غلات کامل و مکمل های فیبر، منابع خوبی از فیبر هستند.

هنگام مصرف مکمل های فیبر، مهم است که مقدار زیادی آب بنوشید.

MedlinePlus خاطرنشان می کند که پروبیوتیک ها نیز ممکن است برای مشکلات گوارشی متداول مفید باشند و احتمالا در کاهش مدت حمله های اسهال موثر هستند.

پروبیوتیک ها در ماست، سایر محصولات شیر تخمیر شده و مکمل های پروبیوتیک وجود دارند.

منبع: FITDAY