همه کافئین را دوست دارند. بسیار خوب، اکثریت مردم کافئین را دوست دارند؛ از هر 5 نفر حدود 4 نفر، آن را به طور روزانه مصرف می کنند.

مطالعات نشان داده اند که این محرک طبیعی موجود در برگ های بیش از 60 گونه گیاهی، نسبتا بی ضرر است. 1 یا 2 فنجان قهوه در روز ممکن است حتی مزایای سلامت جسمی و روانی داشته باشد، از جمله بهبود تمرکز و حافظه، کاهش خستگی، افزایش استقامت، جلوگیری از افزایش وزن و زمان های واکنش سریعتر.

البته مانند هر دارویی، در صورت مصرف بیش از حد آن عواقبی وجود دارد. در مقادیر فوق العاده زیاد -مثلا پس از 5 فنجان قهوه پشت سرهم- کافئین می تواند سمی باشد و باعث عوارض جانبی مانند تهوع، تپش قلب، اضطراب، رعشه و سردرد شود. در میان درصد کمی از افراد، کافئین بیش از حد می تواند حتی باعث شیدایی، توهم یا سکته مغزی گردد.

همه اینها چه ربطی به نوشیدنی های انرژی زا دارد؟ خب همه نوشیدنی های انرژی زا حاوی مقادیر بسیار بالایی از کافئین نیستند اما اکثرشان همینطورند. با سایر مواد تشکیل دهنده فعالی که در آنها ریخته می شود -برای مثال تورین، گوارانا یا جینسینگ- نوشیدنی انرژی زا می تواند یک کوکتل خطرناک باشد، به خصوص برای کسانی که به مصرف آن عادت دارند.

بخشی از مشکل آن است که برخلاف قهوه و چای، از زمان ورود نوشیدنی های انرژی زا به بازار، مدت درازی نمی گذرد تا بتوانیم اثرات درازمدت آنها را درک کنیم. مواد تشکیل دهنده اضافی، به طور گسترده ای مورد مطالعه قرار نگرفته اند بنابراین ما در مورد آنکه چطور با سایر مواد روانگردان مانند کافئین، فعل و انفعال نشان می دهند یا اثراتی که می توانند در طول زمان روی بدن انسان بگذارند، اطلاعات بسیار کمی داریم.

علاوه بر این، نوشیدنی انرژی زا یک برچسب همگانی (جامع) نیست. برخی از نوشیدنی های انرژی زا خطرناک تر از بقیه هستند.

نوشیدنی های انرژی زا ممکن است به سلامت قلبی عروقی لطمه بزنند!

نسبتا روشن است که نوشیدنی های انرژی زا ممکن است برخی عواقب نگران کننده برای قلب تان داشته باشند. مصرف طولانی مدت یا بیش از حد نوشابه های انرژی زا با نارسایی قلبی، مرتبط دانسته شده است.

نیویورک تایمز گزارش داد که به نوشیدنی 5-Hour Energy در حداقل 13 گزارش مرگ ارائه شده به مقامات فدرال اشاره شده است. بین سال های 2009 و 2012، این محصول در بیش از 90 بایگانی FDA ذکر شده بود.

مطالعات دیگر نشان داده اند که نوشیدنی های انرژی زا می توانند فشار خون و ضربان قلب را افزایش دهند و باعث آریتمی و همچنین انقباضات قلب به طور غیر معمول قوی گردند. برای افرادی با شرایط قلبی زمینه ای،این می تواند بسیار خطرناک باشد.

براساس گزارشات، کودکان و نوجوانان نسبت به اثرات مربوط به قلب، حساس تر هستند -که با توجه به اینکه این نوشیدنی ها شیرین تر از سایر نوشیدنی های کافئین دار بوده و به جمعیت جوان تر عرضه می شوند، یک نگرانی جدی است. به علاوه برخلاف الکل یا سیگار، هر کسی می تواند نوشیدنی های انرژی زا را خریداری کند و هیچ سن قانونی وجود ندارد.

سایر عوارض جانبی، مشابه مصرف بیش از حد کافئین هستند.

کافئین بیش از حد می تواند عوارض جانبی جدی داشته باشد؛ از جمله اضطراب، بی خوابی، رفتار پرخطر، وحشت و افزایش در هورمون های استرس مانند نوراپی نفرین. علاوه براین، مصرف منظم نوشابه های انرژی زا می تواند به علائم ترک کافئین از جمله سردردهای شدید و میگرن منجر شود.

در میان زنان باردار، مصرف بیش از حد کافئین با افزایش خطر سقط جنین، مرتبط دانسته شده است.

مخلوط کردن نوشیدنی های انرژی زا با الکل باعث مشکلات جدی می شود.

نوشیدنی ردبول+وودکا به انتخاب اصلی افرادی که به کلوپ می روند و انرژی بیشتری برای رقصیدن می خواهند، تبدیل شده است. اما آنها چقدر برای شما مضر هستند؟ با توجه به یک مطالعه، افرادی که در پارتی ها الکل و نوشیدنی های انرژی زا را با هم مخلوط کردند، 6 برابر بیشتر احتمال داشت که دچار تپش قلب شوند، 4 برابر بیشتر احتمال داشت که دچار اشکال در خواب شوند و به طور کلی بیشتر احتمال داشت که رعشه، حملات تکان و سقوط و تحریک پذیری را تجربه کنند.

اما این واقعیت که یک مطالعه روی 1000 دانشجو گزارش داد افرادی که غالبا نوشیدنی های انرژی زا مصرف می کنند، 2.5 برابر بیشتر احتمال داشت که با معیار تشخیصی برای وابستگی به الکل مواجه شوند، نگران کننده تر است. این ارتباط ممکن است به اثرات نوروکمیکال کافئین در کاهش اعتیاد و همچنین این ایده متداول که کافئین یک راه خوب برای درمان خماری است، مربوط باشد.

حرف آخر؟

نوشیدنی های انرژی زا یک جایگزین برای خواب خوب نیستند. اگر شما به قدر کافی می خوابید، خوب غذا می خورید و به طور منظم ورزش می کنید، نباید برای بیدار ماندن به نوشیدنی های انرژی زا تکیه کنید. خوردن گه گاه مقدار کمی از آنها ممکن است چیز بدی نباشد اما تبدیل آن به یک عادت بر سلامت شما تاثیر منفی خواهد گذاشت.

منبع: FITDAY